loading...
میکو فوتبال
danial بازدید : 36 سه شنبه 23 بهمن 1397 نظرات (0)
تحقیرچلسی در ورزشگاه اتحاد  بهانه‌ خوبی است برای بررسی سبک فوتبالی که منجر به این پیروزی بزرگ برای منچسترسیتی شد.

به گزارش سایت نود، پپ گواردیولا با تیکی تاکای معروف در بارسلونا از برجسته‌ترین چهره‌های سبک فوتبال مبتنی بر تملّک توپ و از صاحبان سبک در این زمینه است. بارسای پپ 3 فصل با درو کردن عناوین مختلف از  جمله 2  قهرمانی در 3 فصل لیگ قهرمانان تا تحمیل شکست‌های سنگین به رئال مادرید و قهرمانی در لالیگا و جام باشگاه‌های جهان جذاب‌ترین ویترین این شیوه از فوتبال بود و همه این موفقیت‌ها را وابسته به فوتبال مالکانه‌ای می دانستند که به بهترین شکل ممکن انجام می‌شد. اما بد نیست نگاهی به آمار تیم‌های موفق این فصل در لیگ‌های مختلف و میانگین درصد مالکیتشان بیندازیم تا عیار این سبک فوتبال برایمان بهتر سنجیده شود.

سلاطین مالکیت توپ

 در لیگ برتر انگلیس، منچسترسیتی گواردیولا با میانگین مالکیت 63.4 درصدی تا اینجای فصل و فاصله‌ معنی‌دار با لیورپول که 58.2 درصد مالک توپ بوده، صدرنشین جدول فوتبال مالکانه است. یوونتوس همیشه پیروز در سری  A درحالی تنها تیم بدون شکست لیگ‌های بزرگ اروپا و صدرنشین بی‌چون وج چون و چرای ایتالیاست که از جهت  مالکیت توپ در جایگاه سوم و حتی بعد از آتالانتایی قرار دارد که در جدول رده‌بندی ششم است. دراین لیگ اینتر با میانگین 56.5 درصد رتبه‌ اول این فهرست است. بارسلونا اگر چه همچنان از میراث پپ پاسداری می‌کند و در مالکیت توپ در لالیگا حرف اول را می‌زند اما صدرنشینی آنها را نمی‌توان کاملا به میزان مالکیت توپ نسبت داد. برای بررسی این موضوع در لالیگا مقایسه‌ درصد مالکیت رئال بتیس که دومین تیم مالک توپ و ششمین تیم جدول است با رئال‌مادرید که در رده‌ سوم تملک توپ و جایگاه دوم لالیگاست می‌تواند گویا و معنی‌دار باشد. 

بوندس‌لیگا، مانند بقیه 

  حتی بوندس لیگا هم از این قاعده مستثنی نیست و دورتموند صدرنشینی‌اش را مدیون بالاتر بودن آمار تصاحب توپ نسبت به بایرن مونیخ نیست و در این زمینه بایرن با اختلاف حدود 4 درصد نسبت به دورتموند در جایگاه نخست این آمار قرار گرفته است. بایرن با 63.2 درصد و دورتموند با 56.5 در این رده بندی اول و دوم هستند؛ در حالی که در جدول امتیازات ادورتموند با 5 امتیاز اختلاف به قهرمانی این فصل نزدیک تر است. لوشامپیونه هم وضعیتی مشابه لالیگا دارد و می‌توان اول بودن پاریسی‌ها را بخاطر برتری در همه‌ شاخص‌های فنی دانست و جایگاه دوم تیم لیل در جدول رده‌بندی که از حیث مالکیت توپ حتی بین 5 تیم اول هم نیست، نتایجی مشابه سایر لیگ‌ها را نشان می‌دهد. درهلند، آژاکس علیرغم تملک 60.9 درصدی و عنوان اول این شاخص در اردیویسه در جدول امتیازات از آیندهوون صدرنشین عقب افتاده است. این موضوع در لیگ روسیه هم صدق می‌کند. این تکرار نمی‌تواند ناشی از اتفاق باشد و شکست‌های گاه و بیگاه معروف‌ترین استفاده کننده‌ این سبک از فوتبال یعنی پپ گواردیولا در روزهای بزرگ می‌تواند ما را برای تجدیدنظر در مورد نجات‌بخش بودن قطعی این نسخه دچار تردید کند. اگر چه تیم‌های پپ و سایر تیم‌هایی که از این شیوه بهره می‌برند به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده‌اند  اما آمار بالا نشان می‌دهد برای کسب موفقیت و تکرار آن نمی‌توان تنها به فوتبال مبتنی بر تملک توپ دلخوش بود و شاید این سبک فقط یکی از فاکتورهای موفقیت باشد. برای تداوم نتایج خوب و بردن جام‌ها باید علاوه بر مالکیت توپ به عواملی مثل داشتن اسطوره‌ای مثل مسی یا خط هافبکی بسیار آماده مثل منچسترسیتی و دیگر شاخص‌های فنی چشم داشت.

میلاد نادری بازدید : 31 دوشنبه 22 بهمن 1397 نظرات (0)

شکست چلسی آن هم با ۶ گل دور از انتظار بود. شاگردان ساری که پیش‎تر موفق به شکست سیتی شده بودند این بار هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و این شکست به بدترین شکست چلسی در ۲۸ سال تبدیل شد. اما در این یادداشت به چرایی این موضوع می‌پردازیم.

محو کردن جورجینیو

او یکی از کلیدی‌ترین مردان ساری است. به قدری نقش او در تاکتیک ساری جا افتاده است که سرمربی چلسی مجبور به تغییر پست انگولو کانته شد. جورجینیو طی ۲۶۸۲ دقیقه‌ای که به میدان رفته که در این مدت آمار پاس‌هایش را از ۱۹۹۷ پاس فراتر می‌برد؛ نکته این‌جاست هیچکدام به گل منتهی نشده. جورجینیو در ناپولی یک رجیستر به تمام معنا بود. او در زمان ناپولی در انتقال فاز دفاع به حمله یک استاد به تمام معنا بود به طوری که پپ گواردیولا را برای خریدن او مجاب کرده بود.

اگر روز خوب او رقم نخورَد شکست دادن تیمش برای حریفان هیچ کاری نخواهد داشت. به مانند بازی دیروز برابر سیتی که مردان پپ با Pressure،‌ جورجینیو را از مدار بازی خارج کردند. کنار رفتن جورجینیو به این معنی بود که خط دفاع چلسی باید به تنهایی از پرس تیمی حریف و تله‌های داخل باکس، خارج می‌شد که این کار از پس نفراتی چون داوید لوئیز و رودیگر، بر نخواهد آمد.

وقتی که جورجینیو تبدیل به مهره خنثی در ۹۰ دقیقه شد، فشار بر نفراتی چون راس بارکلی و کانته بیش از پیش شد و همین دلیل هم باعث فروپاشی اساسی خط دفاعی و خط هافبک چلسی شد و در چنین موقعیتی ساری روی به یک حربه دیگر آورد.

پرس از جلو

واضح بود که چلسی بعد از خوردن ۴ گل، رو به بالا بازی نخواهد کرد. اما وقتی دامنه حملات سیتی از دفاع شدت گرفت، مردان ساری روی به استفاده از پرس تیمی و Pressure آوردند. این بدین معنا بود که پدرو و هیگواین و هازارد باید داخل باکس حریف توأمان حضور پیدا می‌کردند. اما با نگاه به زمانی که لاپورته و استونز و والکر‌صاحب توپ می شدند، هیچ نشانی از پرس و فشار ندیدیم. نه گونزالو هیگواین درک درستی از این مسئله پیدا کرده بود و نه اینکه از نفرات پشت سرش مورد حمایت قرار می‌گرفت و به این ترتیب حربه پرس برای دفع انتقال توپ از دفاع به حمله سیتی که بی‌وقفه اجرا می‌شد، شکست خورد.

رحیم استرلینگ

آوردن استرلینگ به سمت چپ کمی عجیب بود. اما وقتی که عملکرد او را در این بازی زیر ذره‌بین می‌بریم، باید به قدرت تحلیل پپ گواردیولا اعتراف کنیم. استرلینگ برای حرکات بین خطوط و طراحی حملات از کانال های کناری و استفاده در زمان ضد حمله یک مهره کلیدی به شمار می‌رود. در این بازی نیز او همان کاری را باید انجام می‌داد که تخصص‌ش است: «رساندن توپ به باکس حریف و برهم زدن نظم جناح راست چلسی.» آوردن او در ضلعی که کانته و آزپیلیکوئتا حضور دارند مصادف با گره خوردن شرایط خواهد بود. اما هرگز چنین اتفاقی در طول ۹۰ دقیقه رخ نداد. استرلینگ طی ۹۰ دقیقه ۴ دریبل موفق را ثبت کرد که تمامی آنها از جناح آزپیلیکوئتا بود.

آیینه‌ای از دیدار رفت

اگر دیدار رفت را به خاطر دارید، حتما می‌دانید که مردان ساری برای رسیدن به گل از هازارد به بهترین شکل ممکن بهره بردند. هازارد با جمع کردن مدافعان سیتی چه زمانی که صاحب توپ بود و چه زمانی که بدون توپ عمل می‌کرد، فضاهای زیادی را به وجود می‌آورد که عموماً خارج از باکس بودند. چلسی از همین نکته استفاده کرد و با آوردن کانته نزدیک باکس به گل هم رسید. اما در بازی برگشت، سیتی نیز از همین نکته بهره برد. شاگردان پپ در زمانی که صاحب توپ نبودند با جمع کردن مدافعان چلسی در داخل باکس، فضاهایی را در بیرون محوطه به دست آوردند که گل‌های آگوئرو و گوندوگان با همین حربه به دست آمد.

میلاد نادری بازدید : 36 یکشنبه 21 بهمن 1397 نظرات (0)
لیورپول بار دیگر به صدر جدول لیگ برتر انگلیس برگشت.

به گزارش وب‌سایت نود، لیگ برتر انگلیس از ساعت 18:30 با برگزاری 5 دیدار پیگیری شد.

لیورپول در خانه میزبان بورنموث بود. در این دیدار شاگردان کلوپ به پیروزی راحتی دست یافتند و موفق شدند 3-0 از سد مهمان عبور کنند. مانه در دقیقه 24، واینالدوم در دقیقه 34 و صلاح در دقیقه 48، 3 گل قرمزها را به ثمر رساندند. لیورپول با این پیروزی جایگاه خود را در صدر جدول از منچسترسیتی پس گرفت و اختلاف خود با این تیم را به 3 امتیاز افزایش داد.

در دیگر دیدار مهم این هفته آرسنال با دو گل ایووبی و لاکازت در برابر گل به خودی کولاسیناک در خانه هادرسفیلد تاون به پیروزی 2-1 رسید. آرسنال با این پیروزی هم امتیاز چلسی شد، اما به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه ششم قرار دارد. منچستریونایتد نیز با پیروزی 3-0 برابر فولام با 51 امتیاز در رده چهارم قرار دارد.

کریستال پالاس در خانه به تساوی 1-1 برابر وست هم یونایتد رضایت داد. کاردیف نیز در زمین ساوتهمپتون 2-1 به پیروزی رسید و واتفورد با تک گل آندره گری 1-0 از سد اورتون عبور کرد.

منبع:نود

درباره ما
میکو ،وبسایت فوتبالی درجه یک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    عملکرد کی روش در تیم ملی فوتبال؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 150
  • بازدید سال : 1,334
  • بازدید کلی : 7,447
  • کدهای اختصاصی